Függőség

Félelmek és szorongások a leszokás következményeitől

  1. "Nincs elég akaraterőm."
    A dohányzásról való leszokáshoz a döntés a legfontosabb. A ma ismert korszerű klinikai vizsgálatok által bizonyított hatékony módszerek segítségével, segédeszközök használatával az akaraterő növelhető. Így a visszaesés valamint a kudarc esélye nagymértékben csökken.
  2. "Meghízom."
    A dohányzás elhagyásával az anyagcsere mértéke csökken, az éhségérzet növekedik, a salakanyagok kiürülése lassul. Mindez azonban csak néhány kilogramm hízást eredményezne. A nagyfokú hízás azonban inkább a nassolási kényszer miatt alakul ki. Ha a nassolást sikerül megakadályozni, megfelelő mederbe terelni (cukormentes cukorka, rágó, rostdús rágcsálnivalók, zöldségek, gyümölcsök), a hízás elkerülhető.
  3. "Elveszítem a barátaimat."
    Eleinte érdemes kerülni a baráti összejöveteleket, főként, ha a barátok még a dohányzók körébe tartoznak. Néhány hétről van csak szó, utána bátran vissza lehet térni a társaságukba. Ez az idő elég rövid ahhoz, hogy igaz barátokat elveszíthessenek.
  4. "Félek a gyógyszer mellékhatásaitól."
    A leszokást segítő terápia átmeneti időre szól, nem arról van szó, hogy mostantól életük végéig szedni kell a gyógyszert. Addig használjuk a terápiát, amíg a nikotin utáni sóvárgás még nagyon erős, és a visszaesés esélye még túl nagy. A mellékhatások átmenetiek, és a páciensek mintegy harmadánál jelentkeznek csak.
  5. "Elviselhetetlen leszek."
    A leszokással járó megvonási tünetek nem tartanak örökké, néhány hétig kell számítani csak rájuk. A környezetet érdemes figyelmeztetni, bevonni őket azzal, hogy segítsenek elviselni Önt.
  6. "Nem tudok majd koncentrálni."
    A koncentráló képesség zavara a megfelelő terápia használatával minimálisra csökkenthető. A legtöbben kis odafigyeléssel ugyanúgy tudják végezni munkájukat.
  7. "Már többször megpróbáltam, de nem ment."
    A dohányosok sokszor nem az első próbálkozásuk után szoknak le végleg a cigarettáról. Sokuknak több sikertelen alkalom is megelőzi ezt. A lényeg, hogy érdemes tanulni a hibákból. Fel kell eleveníteni, hogy előző alkalmakkor mi volt a hiba, és most ugyanaz hogyan kerülhető el.
  8. "Rosszabbat teszek, ha abbahagyom, a szervezetem már megszokta."
    Ennek a kijelentésnek semmilyen megalapozott tudományos alapja nincs, sőt az ellenkezőjét lehet bizonyítani. Minden életkorban érdemes abbahagyni. A leszokásnak azonnali és hosszútávú egészségügyi előnyei is vannak, a gazdaságiról már nem is beszélve.
  9. "Szeretek dohányozni, miért hagynám abba?"
    Minden dohányos szeret dohányozni. A dohányzás károsító hatásaitól azonban mindenki fél, szorong. Gondoljon bele, ezt ez örömöt mással nem tudja pótolni? Milliószámra élnek Ön körül nemdohányzók. És nagyon sokuk boldog, kiegyensúlyozott életben.
  10. Sokba kerül a terápia
    Számolja ki, mennyit költ cigarettára! Mennyit füstöl el egy évben, és az mennyibe került Önnek? A leszokáshoz használt segédeszközök rövid ideig (maximum 3 hónapig) használathatóak. Fogja fel a jövőjébe és az egészségébe történő befektetésként.