Leszokás

A dohányzásról való leszokás szakaszai

  1. Még nem
    A "szeretek dohányozni érzés" még erősebb minden hírnél és érvnél, ami a dohányzás egészségkárosító hatására hívja fel a figyelmet.
  2. Talán
    Már panaszokat észlel, esetleg elveszített valakit a környezetében, aki fontos és közelálló volt Önhöz. Eszébe jut, mennyit költ cigarettára, szorongani kezd a betegségektől.
  3. Elhatároztam, de még nem most
    Le szeretne szokni a dohányzásról, kezdi keresni az ezzel kapcsolatos információkat, a környezetében érdeklődik, kinek hogyan sikerült. Bújja az internetet, lehetőségeket keres.
  4. Döntöttem
    Segítséget keres és talál. Eldöntötte, hogy dohányzás nélkül szeretne tovább élni. Kitűzi a napot. Orvoshoz fordul.
Az első három szakasz sokszor évtizedekig is elnyúlhat, de a jó hír az, hogy sohasem késő. Minden életkorban megéri leszokni a dohányzásról. Vannak olyan betegségek (szív- és érrendszeri, agyi keringési betegségek), aminek a kockázata rövid időn belül csökken. A legfontosabb azonban az, hogy a közérzet szinte napok alatt javulhat, a szén-monoxid (a cigarettában lévő füst egyik mellékterméke, mely oxigén helyett kötődik a hemoglobin molekulához, ezzel kiszorítva onnan az előbbit) terhelés csökkenése miatt több oxigénhez jutnak a szervek, javul a közérzet, a teljesítőképesség.